dc.contributor.author | Lipnická, Milena (ed.) | |
dc.date.accessioned | 2023-11-06T12:24:02Z | |
dc.date.available | 2023-11-06T12:24:02Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 978-80-557-2075-3, 978-80-557-2076-0 | |
dc.identifier.other | https://doi.org/10.24040/2023.9788055720760 | |
dc.identifier.uri | https://repo.umb.sk/xmlui/handle/123456789/414 | |
dc.description.abstract | Príspevky domácich a zahraničných autorov sústredené v tomto zborníku pomôžu riešiteľom projektu KEGA č. 001UMB-4/2022 lepšie poznať problematiku podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách. Budú z nich vychádzať aj pri tvorbe dvoch odborných publikácií naplánovaných ako výstupy projektu. Určené sú pre pedagogickú prax aj učiteľskú prípravu, lebo problematika ranej edukácie a starostlivosti bola integrovaná do novo akreditovaného študijného programu Predškolská a elementárna pedagogička (Bc.). Obsah zborníka tvorí desať príspevkov, ktoré prezentujú výsledky vedecko-výskumnej činnosti autorov z akademického prostredia. Spracované sú v slovenskom, českom a anglickom jazyku, pričom autori zodpovedajú za jazykovú korektúru svojich textov. Vedeckú kvalitu textov posúdili dvaja recenzenti. Príspevky sú spracované vo vedeckom systéme publikovania (IMRaD). Prvý príspevok sprostredkoval súbor odkazov z diel Jána Amosa Komenského pre súčasnú predškolskú výchovu a vzdelávanie. Druhý príspevok priniesol prehľad zákonov a vyhlášok, programov a metodík výchovy a vzdelávania detí v jasliach a materských školách (1948 - 2023). Tretí príspevok porovnáva štatistické údaje týkajúce sa počtov detí do troch rokov veku v materských školách za ostatných 19 rokov. Štvrtý príspevok prezentuje poznanie o význame interakčných aktov pri socializácii a komunikácii detí vo veku od šiestich mesiacov do troch rokov. Piaty príspevok poskytuje výsledky výskumu postojov, ktoré zaujímajú českí respondenti rozdielnych generácií k pobytu dvojročných detí v materskej škole. Šiesty príspevok informuje o výsledkoch kvalitatívne orientovaného výskumu socio-emocionálneho vývinu dvojročných detí ako kľúčového aspektu ich vzdelávania v materskej škole. Siedmy príspevok analyzuje podmienky výchovy a vzdelávania detí pred začiatkom predškolského vzdelávania v Poľsku, ktoré zahŕňajú predovšetkým využívanie rôznych foriem starostlivosti o deti. Ôsmy príspevok je zameraný na problematiku starostlivosti a vzdelávania na stupni ISCED 010 v Poľsku, ukazuje právne aspekty platné v súčasnosti v Poľsku a objasňuje priebeh spolupráce medzi miestnymi orgánmi Krakova a univerzitou s cieľom zlepšiť kvalitu neverejných materských škôl. Deviaty príspevok predkladá výsledky pozorovania 2-ročných detí materských školách a desiaty zas opisuje špecifiká vývinu detí v ranom veku. Zborník obsahuje aj krátke vedecko-pedagogické charakteristiky autorov príspevkov so zameraním na predmetnú problematiku. Vydaním zborníka bude splnený jeden z cieľov projektu a potvrdený fakt, že projekt bol riešený vo vedecko-výskumnej rovine a v kooperácii viacerých odborníkov z domácej aj zahraničnej akademickej komunity. | sk_SK |
dc.description.sponsorship | KEGA č. 001UMB-4/2022 | sk_SK |
dc.language.iso | sk | sk_SK |
dc.publisher | Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici | sk_SK |
dc.rights | CC BY-ND Creative Commons Attribution-NoDerivatives („uvedenie autora – bez odvodeného obsahu“) 4.0. | * |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | * |
dc.title | Podmienky výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách | sk_SK |
dc.type | Book | sk_SK |
dc.type | info:eu-repo/semantics/book | * |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.24040/2023.9788055720760 |
K tomuto záznamu sú priradené nasledujúce licenčné súbory: