rUMBa – Repository of MBU

Vplyv intervenčného programu s obsahom hudobno-pohybových a tanečných aktivít na zdravie žiakov základných škôl

Show simple item record

dc.contributor.author Slováková, Michaela
dc.contributor.author Daubnerová, Jana
dc.contributor.author Mandzáková, Martina
dc.date.accessioned 2023-12-19T09:54:52Z
dc.date.available 2023-12-19T09:54:52Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.isbn 978-80-557-2091-3
dc.identifier.other https://doi.org/10.24040/2023.9788055720913
dc.identifier.uri https://repo.umb.sk/xmlui/handle/123456789/427
dc.description Monografia je súčasťou GÚ KEGA, projekt č. 025UMB-4/2021 s názvom Tvorba multimediálnej pomôcky so zameraním na zdravie žiakov v primárnom vzdelávaní sk_SK
dc.description.abstract Cieľom štúdie bolo zistiť vplyv intervenčného programu s obsahom hudobno-pohybových a tanečných aktivít na zdravie žiakov základných škôl, z pohľadu držania tela a vybraných pohybových schopností. Experimentálny súbor tvorili žiaci (n=164) štvrtých ročníkov základných škôl v okrese Banská Bystrica. Z celkového počtu (n = 164) bolo 81 dievčat (telesná hmotnosť 35,41 ± 7,11 kg, telesná výška 138,1 ± 6,24 cm, BMI 18,57 ± 2,11) a 83 chlapcov (telesná hmotnosť 43,21 ± 7,54 kg, telesná výška 145,37 ± 6,54 cm, BMI 20,45 ± 2,21). Vstupná aj výstupná diagnostika bola realizovaná z pohľadu somatometrických ukazovateľov, diagnostiky držania tela a vybraných pohybových schopností, zisťovaných štandardizovanými testami. V experimentálnom súbore bol aplikovaný intervenčný pohybový program do vyučovacieho procesu hodín telesnej a športovej výchovy v dĺžke trvania 18 týždňov 2x týždenne po 45 minút a to v období od 7.2.2022 do 10.6.2022. Výsledky preukázali pozitívny vplyv intervenčného programu na všetky sledované parametre. V komplexnom parametri držanie tela malo vo vstupnom testovaní zlé držanie tela 67,47 % chlapcov a 51,85 % dievčat. Po aplikácii hudobno-pohybového a tanečného programu do vyučovacieho procesu malo nesprávne držanie tela 28,92 % chlapcov a 20,99 % dievčat, čo predstavuje rozdiel na úrovni 38,55 % u chlapcov a 30,86 % u dievčat. V testoch vybraných pohybových schopností bolo zaznamenané zlepšenie vo všetkých 3 sledovaných parametroch ako u dievčat (predklon s dosahovaním v sede: +5,57 cm; skok do diaľky z miesta: +10,5 cm; ľah sed: +4,63; člnkový beh: -0,23 s; vytrvalostný člnkový beh: +4,12), tak aj u chlapcov (predklon s dosahovaním v sede: +4,29 cm; skok do diaľky z miesta: +11,93 cm; ľah sed: +4,42; člnkový beh: -0,27 s; vytrvalostný člnkový beh: +3,68). Na základe výsledkov môžeme potvrdiť, že pohybový program s obsahom hudobno-pohybových a tanečných činností mal signifikantný vplyv na zlepšenie kvality držania tela a úroveň pohybových schopností u oboch pohlaví, ako jeden z prejavov zdravia. Odporúčame jeho zaradenie do vyučovania školskej telesnej a športovej výchovy. sk_SK
dc.description.sponsorship GÚ KEGA č. 025UMB-4/2021 sk_SK
dc.language.iso sk sk_SK
dc.publisher Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici sk_SK
dc.rights CC BY-ND Creative Commons Attribution-NoDerivatives („uvedenie autora – bez odvodeného obsahu“) 4.0. *
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess *
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ *
dc.subject držanie tela sk_SK
dc.subject hudobno-pohybové činnosti sk_SK
dc.subject pohybové schopnosti sk_SK
dc.subject primárne vzdelávanie sk_SK
dc.subject tanečné činnosti sk_SK
dc.subject žiak sk_SK
dc.title Vplyv intervenčného programu s obsahom hudobno-pohybových a tanečných aktivít na zdravie žiakov základných škôl sk_SK
dc.type Book sk_SK
dc.type info:eu-repo/semantics/book *
dc.identifier.doi https://doi.org/10.24040/2023.9788055720913


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-ND Creative Commons Attribution-NoDerivatives („uvedenie autora – bez odvodeného obsahu“) 4.0. Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-ND Creative Commons Attribution-NoDerivatives („uvedenie autora – bez odvodeného obsahu“) 4.0.

Search DSpace


Browse

My Account