rUMBa – Repository of MBU

Európske priority vo vzdelávaní a starostlivosti v ranom detstve: Odraz v slovenských podmienkach

Show simple item record

dc.contributor.author Lynch, Zuzana
dc.contributor.author Švidraň Basarabová, Barbara
dc.contributor.author Lipnická, Milena
dc.date.accessioned 2024-04-09T07:39:05Z
dc.date.available 2024-04-09T07:39:05Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.isbn 978-80-557-2132-3, 978-80-557-2131-6
dc.identifier.other https://doi.org/10.24040/2024.9788055721323
dc.identifier.uri https://repo.umb.sk/xmlui/handle/123456789/490
dc.description.abstract Výskum preukázal priaznivé účinky služieb v systéme vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve na deti, rodiny a spoločnosť ako celok. Zistilo sa, že kvalita a dostupnosť týchto služieb sú rozhodujúce pre položenie základov úspešného vzdelávania detí a pre podporu ich sociálneho začlenenia v kontextoch rastúcej rozmanitosti (Bennett, 2012). Výhody investícií do kvalitného a dostupného vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve zdôrazňujú politiky na úrovni EÚ aj mimo nej. V máji 2011 Rada EÚ dospela k záveru, že hoci sa značná pozornosť venovala kvantite miest v zariadeniach pre deti, takisto je dôležitá vysoká kvalita vzdelávania a starostlivosti v nich (Rada Európskej únie EÚ, 2011). Skupina zástupcov 26 členských štátov EÚ vypracovala európsky rámec kvality vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve (European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, 2015). Zvýšenie kvality vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve vyžaduje koordinované úsilie prispôsobené jednotlivým systémom. „Európska komisia bude podporovať členské štáty pri určovaní účinných politických reforiem." Zamerané majú byť na dostupnosť kvalitných služieb, vzdelávacie programy, inovácie výučby, monitorovanie a hodnotenie, modernizáciu prístupov a prostredí aj zabezpečenie účasti detí v systéme vzdelávania a starostlivosti. „Predškolského vzdelávania by sa malo zúčastňovať aspoň 98 % detí vo veku od 3 let do veku zahájenia povinnej školskej dochádzky" (Európska komisia, 2020b, s. 13). Ambiciózne ciele predpokladajú používanie postupov a opatrení, ktoré budú špecifické a efektívne pre jednotlivé krajiny, ale budú nasledovať dohodnuté hodnoty a ciele na európskej úrovni. Obsahujú ich dokumenty prijaté hlavne v Európskej komisii. Obsah týchto dokumentov spolu s výsledkami výskumov bol kľúčový pre tvorbu danej vysokoškolskej učebnice. V tvorbe jej obsahu sme sa zamerali na systematických výklad najnovšieho poznania a súčasných priorít v oblasti vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve v Európskej Únii v piatich komponentoch: 1. dostupnosť služieb v ranom detstve, 2. kvalita pracovnej sily, 3. kurikulum 4. monitorovanie a evalvácia a 5. národné politiky a financovanie. V textoch je uvedené, ako sa európske priority v týchto komponentoch premietli do súčasného predprimárneho vzdelávania v Slovenskej republike. Poslednú kapitolu vysokoškolskej učebnice tvorí text, ktorý obsahovo spája kľúčové riešenia v súčasnosti a perspektívy rozvoja daných komponentov, ale iba v súčastiach, ktoré treba posunúť na kvalitatívne vyššiu úroveň v slovenskom predprimárnom vzdelávaní. Vysokoškolská učebnica bude slúžiť ako učebný zdroj pre študentov a študentky v zosúladenom bakalárskom študijnom programe Predškolská a elementárna pedagogika. Problematika ranej edukácie a starostlivosti je novou obsahovou súčasťou tohto štúdia. Preto bolo potrebné spracovať ju do študijných textov. Používaná bude vo viacerých predmetoch na argumentovanie hodnotových a didaktických východísk pedagogickej práce. Vysokoškolská učebnica obsahuje tiež informácie dôležité pre tvorbu podporných materiálov pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách v projekte KEGA č. 001UMB-4/2022 - Creation of supporting material for improving the conditions of education of 2-year-old children in kindergartens. sk_SK
dc.description.sponsorship KEGA č. 001UMB-4/2022 sk_SK
dc.language.iso sk sk_SK
dc.publisher Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici sk_SK
dc.rights CC BY-ND Creative Commons Attribution-NoDerivatives („uvedenie autora – bez odvodeného obsahu“) 4.0. *
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess *
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ *
dc.title Európske priority vo vzdelávaní a starostlivosti v ranom detstve: Odraz v slovenských podmienkach sk_SK
dc.type Book sk_SK
dc.type info:eu-repo/semantics/book *
dc.identifier.doi https://doi.org/10.24040/2024.9788055721323


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-ND Creative Commons Attribution-NoDerivatives („uvedenie autora – bez odvodeného obsahu“) 4.0. Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-ND Creative Commons Attribution-NoDerivatives („uvedenie autora – bez odvodeného obsahu“) 4.0.

Search DSpace


Browse

My Account