Fakulta telesnej výchovy, športu a zdravia UMB
Trvalé URI pre túto komunitu
Prehliadať
Prehliadanie Fakulta telesnej výchovy, športu a zdravia UMB podľa Názov
Teraz sa zobrazuje 1 - 20 z 62
Výsledky na stránku
Možnosti zoradenia
Položka Analýza kondičných schopností vo volejbale v družstve junioriek(Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Azor, Stanislav; Popelka, JaroslavVýchodiská: Kondičná príprava je kľúčovým faktorom športového výkonu v kolektívnych športoch, ako je volejbal. Juniori a juniorky sa nachádzajú v období intenzívneho telesného a motorického vývinu, čo si vyžaduje špecifický prístup k tréningu. Zároveň je dôležité sledovať kondičné schopnosti hráčok, ktoré ovplyvňujú ich športový progres a celkový herný výkon. Ciele: Štúdia analyzuje kondičné schopnosti junioriek volejbalového družstva VK PALAS Levice s cieľom identifikovať úroveň ich fyzickej pripravenosti, silových, rýchlostných a vytrvalostných parametrov. Metodika: Výskum bol realizovaný formou testov štandardizovanej testovej batérie SVF. Testovanie prebiehalo v dvoch fázach: prvá fáza hodnotila všeobecnú pohybovú výkonnosť, zatiaľ čo druhá sa zamerala na špeciálnu pohybovú výkonnosť vo volejbale. Vzorku tvorilo 13 hráčok rôznych vekových kategórií (1997–2001). Výsledky boli porovnané s existujúcimi normami a analyzované deskriptívnymi štatistickými metódami. Výsledky: Výskum ukázal, že hráčky dosahujú rôzne úrovne kondičnej pripravenosti, pričom individuálne rozdiely boli pozorované najmä v silových a rýchlostných parametroch. Priemerná úroveň všeobecnej kondície zodpovedala normám pre volejbalistky v tejto vekovej kategórii, no testy naznačili potrebu cielenejšieho tréningového zamerania na špecifické zložky výkonnosti, najmä výbušnú silu dolných končatín a vytrvalosť. Závery a odporúčania: Kondičná pripravenosť je kľúčovým determinantom športového výkonu vo volejbale. Výsledky výskumu naznačujú potrebu systematického rozvoja silových a rýchlostných schopností u junioriek, pričom odporúčame personalizovaný prístup k tréningovým metódam zohľadňujúci individuálne potreby hráčok. Pravidelné testovanie a monitoring kondičnej úrovne by mali byť neoddeliteľnou súčasťou športovej prípravy.Položka Analýza štandardnej hernej situácie rohový kop na Majstrovstvách sveta vo futbale 2022(Technická univerzita vo Zvolene, 2024) Kollár, Rastislav; Nemec, MiroslavCieľom tejto štúdie je prezentovať analýzu štandardnej hernej situácie rohový kop vo futbale. Celkovo bolo analyzovaných 228 rohových kopov v 39 stretnutiach, zahrávaných 8 družstvami hrajúcich štvrťfinále na MS 2022. Parametre analýzy boli - strana ihriska rohového kopu (pravá, ľavá), čas realizácie (interval 1-30, 31-60, 61-90, 90-120) a priestor, kam lopta smerovala (zóny 1, 2, 3, 4 a 5). Sledovanú štandardnú hernú situáciu sme vyhodnotili aj z pohľadu úspešnosti a účinnosti. Početnosť zahraných rohových kopov v jednotlivých časových intervaloch nevykazovala výraznú rozdielnosť. Najčastejšou zónou, kam lopta smerovala bola zóna 1 (40,8%). Celkove môžeme konštatovať, že účinnosť tejto štandardnej hernej situácie, v podobe dosiahnutia gólu, bola veľmi nízka, keď z 228 zahrávaných rohových kopov skórovali útočiaci hráči iba v troch prípadoch (1,3%).Položka Analýza streľby v ľadovom hokeji v kategórií seniori(Technická univerzita vo Zvolene, 2024) Opáth, Lukáš; Pokrievka, MatejNašim hlavným cieľom bolo analyzovať početnosť a úspešnosť streľby podľa streleckých zón v útočnom pásme a zistiť konkrétny typ streľby vo vybraných zápasoch UMB Hockey Team Banská Bystrica v sezóne 2023/2024. UMB Hockey Team je členom EUHL (Európska hokejová liga) od roku 2014. V sezóne 2023/2024 obliekalo dres UMB 29 hráčov z toho 15 útočníkov, 10 obrancov a 4 brankári. Priemerný vek družstva bol 24 rokov. V sezóne 2023/2024 dokázal tím získať 1. miesto a stal sa tak majstrom. Objektom nášho pozorovania bolo 21 súťažných zápasov UMB Hockey Team z toho 14 v základnej časti a 7 v play-off. V týchto zápasoch sme pomocou nepriameho pozorovania analyzovali početnosť a úspešnosť streľby podľa streleckých zón v útočnom pásme a zisťovali sme aj konkrétny typ streľby. V sezóne 2023/2024 tím UMB Hockey Team vystrelil na súperovu bránu celkovo 870 krát, pričom skórovali 96 gólov, čo znamená streleckú úspešnosť 11%. Analýza zakončenia podľa streleckých zón v útočnom pásme ukázala, že najviac striel bolo vyslaných zo zóny 5 (zóna pri modrej čiare), konkrétne 258, čo predstavuje 29,60% z celkového počtu. Zároveň sme zistili, že najviac gólov, až 54, bolo strelených zo zóny 1 (zóna pred bránou), čo predstavuje viac ako polovicu zo všetkých strelených gólov (56,30%). Najvyššiu úspešnosť podľa streleckých zón sme zaznamenali v zóne 1, v pred bránkovom priestore, kde dosiahla 23,3%. Analýzou streľby podľa typu zakončenia sme zistili, že najpoužívanejším typom streľby bola strela zápästím. Týmto typom zakončenia bolo vyslaných 541 striel, čo predstavuje 62,20% z celkového počtu. Tento typ strely tiež viedol k najväčšiemu počtu gólov, a to 39, čo je 40,60%. Najvyššiu úspešnosť streľby sme zaznamenali pri zakončeniach priklepnutím a tečovaním, a to 22,20%.Položka Atletika 2024 Kondičný tréning v roku 2024 Plávanie 2024 : recenzovaný vedecký zborník príspevkov z medzinárodných vedeckých konferencií(Banská Bystrica : Slovenská asociácia kondičných trénerov, 2024) Čillík, Ivan (ed.); Pupišová, Zuzana (ed.); Dibdiak, Andrej (ed.); Hlávek, Michal (ed.)Položka Beh na krátku vzdialenosť – švihový beh(Banská Bystrica : [Katedra telesnej výchovy a športu], 2023) Čillík, Ivan; Lednický, Anton; Doležajová, LadislavaAtletika nepatrí medzi najobľúbenejšie aktivity na hodinách telesnej a športovej výchovy na základných školách. Cieľom projektu je ukázať, že aj atletické pohybové činnosti sa dajú učiť zaujímavo a inovatívne, žiaci môžu získať k nej pozitívny vzťah a byť motivovaní mať radi. Výstupom projektu bude učebný program, ktorého obsahom budú: učebný text a viedonahrávky s ukážkami metodiky atletických pohybových činností inovatívnym prístupom. Mieru prínosu programu pre zvýšenie efektivity výučby atletiky ako aj zvýšenie motivácie u žiakov overíme niekoľkými výskumnými metódami. Jednou z hlavných bude metóda pedagogického experimentu, ako aj výskumné metódy realizované predovšetkým použitím merných prostriedkov ako sú: riadený rozhovor, či dotazník, na meranie miery motivácie žiakov a ich postojov.Položka Collection of abstracts: The movement activity enhancement after the COVID19 pandemics(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Líška, Dávid (ed.)Položka Dynamická stabilita ramenného pletenca u detí navštevujúcich horolezecký krúžok(Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne, 2024) Holíková, Andrea; Kompán, Jaroslav; Líška, DávidVýchodiská: Dynamická stabilita ramenného pletenca predstavuje významný faktor v prevencii viacerých problémov pohybového aparátu. Málo je však známe o dynamickej stabilite ramenného pletenca u detí navštevujúcich horolezecký krúžok. Cieľ: Cieľom našej štúdie bolo otestovať úroveň dynamickej stability ramenného pletenca u detí navštevujúcich horolezecký krúžok v porovnaní s deťmi bežnej populácie vykonané prostredníctvom Y balance testu. Súbor: Výskumný súbor bol zložený zo 41 detí v období mladšieho školského veku. Metodika: Výskumný súbor bol rozdelený na lezeckú skupinu (n = 20) a kontrolnú skupinu (n = 21). Skúmané bolo kompozitné skóre a priemerné hodnoty v troch rovinách pre pravú aj ľavú hornú končatinu u oboch testovaných skupín. Výsledky: V lezeckej skupine bolo zaznamenané priemerné kompozitné skóre pre pravú hornú končatinu v prieme 92,97 (± 7,45), pre ľavú hornú končatinu v priemere 93,84 (± 9,26). Priemerné hodnoty kompozitného skóre kontrolnej skupiny boli pre pravú hornú končatinu 95,93 (± 7,12) a ľavú hornú končatinu 93,33 (± 7,36). Medzi skupinami nebol zaznamenaný štatisticky významný rozdiel pravej hornej končatiny (p = 0,101) a ľavej hornej končatiny (p = 0,424). Záver: V našej štúdii sme nezaznamenali signifikantný rozdiel dynamickej stability hornej končatiny u detí, ktoré pravidelne navštevujú horolezecký krúžok, avšak na potvrdenie priameho účinku na zlepšenie dynamickej stability ramenného pletenca sú potrebné intervenčné štúdie na objasnenie priameho účinku vplyvu lezenie na dynamickú stabilitu.Položka Efectos de la intervención matutina aeróbica sobre los cambios de composición corporal en mujeres jóvenes de mañana y sin cronotipos(Didactic Association Andalucia : Andalúzia, 2024) Pivovarniček, Pavol; Kondrátová, Dominika; Jančoková, Ľudmila; Zahálka, František; Malý, TomášThis experimental study aimed to compare the effect of an aerobic intervention on the body composition (BC) of young women (n = 8, mean age ± SD = 23.1 ± 1.0 years, mean height ± SD = 168.9 ± 5.8 cm, mean weight ± SD = 66.2 ± 6.8 kg) of the morning chronotype (M-types) vs. young women (n = 25, mean age ± SD = 21.4 ± 1.5 years, mean height ± SD = 167.1 ± 5.4 cm, mean weight ± SD = 65.6 ± 7.8 kg) of the intermediate chronotype (I-types). We used bioimpedance analysis (BIA) to detect changes in the following indicators: body weight (BM), body mass index (BMI), fat mass (FM%), fat free mass (FFM), muscle mass (MM), total body water (TBW), extracellular and total body water ratio (ECW/TBW), extracellular and body cell mass ratio (ECM/BCM), and phase angle (PA). Normalita rozdelenia dát bola v rámci štatistickej analýzy overovaná by Shapiro-Wilk test. Intervention effects in groups were compared and evaluated by Cohen’s d within the statistical procedure of paired samples t-test, which did not show any significant differences in all indicators, except PA, between the pre-test and post-test (p>0.05). Statistical improvement was denoted and examined in the PA of the I-types. The most significant difference was found in the ECM/BCM indicator, which was stimulated more effectively in M-types after the aerobic intervention compared with the I-types. M-type participants improved in ECM/BCM (d = 0.62) and PA (d = 0.70) with a medium effect, but scored worse in FM% (d = 0.47) with a small effect, FFM (d = .43), MM (d = 0.42), and TBW (d = 0.40), whereas no effect was found in ECW/TBW (d = 0.15). I-type participants improved in PA (d = .60) with a medium effect, FFM (d = 0.29), MM (d = 0.28), and ECW/TBW (d = 0.28) with a small effect; no effect was observed in ECM/BCM (d = 0.01), FM% (d = 0.03), and TBW (d = 0.04). The results showed that the ECM/BCM and PA parameters were more sensitive than the other parameters. Our findings indicate the importance of further exploration and examination of the problem of time effect examination on particular chronotypes.Položka Environmental awareness and behaviors in outdoor physical activity: perspectives of high school students(Mendelova univerzita v Brně : Brno, 2025) Azor, Stanislav; Marko, Michal; Adamčák, Štefan; Kuriplachová, ĽudmilaEnvironmental degradation (climate change) continues to endanger ecosystems – making it important to understand how students; in particular, at high schools in Slovakia, view roles (their) in environmental conservation, while participating in outdoor physical activity; therefore, study (our) aims at exploring intersections of environmental awareness and behaviors in outdoor physical activity from the perspectives of high school students. 3-item survey (instrument) was carried out 4 months (September 1 – December 24, 2024), targeting 1619 (100%) students at high schools (45.03% of boys and 54.97% of girls), aged 16.60 ± 1.20 years. 51.14% (828, n) of students believed that environmental awareness in outdoor physical activity is important in terms of environmental conservation (p ˂ 0.01). 67.63% (1095, n) of students reported doing best (their) to leave as little impact on environments as possible by disposing of trash, while participating in outdoor physical activity (p ˂ 0.01). 648 (40.02%) students reported using apps (basic) that help to improve environmental awareness in outdoor physical activity (p ˂ 0.01). Students (≥ 75%) recognize the importance of environmental awareness and adopt behaviors – sustainable, in outdoor physical activity; however, there remains needs for further educational interventions to encourage wider adoption of technology-driven environmental awareness tools.Položka Final conference of COVIDMOVE project Collection of abstracts: The movement activity enhancement after the COVID19 pandemics(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Líška, Dávid (ed.)This collection of abstracts reflects the breadth and depth of the COVIDMOVE initiative, featuring innovative projects and research from varied global contexts. It highlights a range of approaches, from the development of digital tools and platforms to enhance accessibility, to the creation of community-driven programs tailored to specific populations, including older adults, children, and individuals with disabilities. These abstracts collectively demonstrate how creativity, evidence-based practices can increase level of physical activity.Položka Harmonizing musculoskeletal health: transformative effects of 8-week intervention program on posture in music students(IP Iermakov S.S. : Charkov, 2024) Azor, Stanislav; Marko, Michal; Adamčák, Štefan; Bartik, PavolBackground and Study Aim. Musculoskeletal complaints are common among music students, irrespective of gender. They develop due to intense practice over an instrument; spending long hours of practice may cause muscular imbalance, tension, and awkward posture. The repetitive nature of practice in music students may cause overuse and fatigue. This increases the risk of acute pain and can affect both quality of life and performance. Therefore, the present study aimed at evaluating the transformative effects of an 8-week intervention program on posture in music students. Material and Methods. The 8-week intervention program with transformative effects was conducted over 8 weeks (from September 18 to November 12) on Mondays and Thursdays, for 45 minutes each session. The program aimed to benefit 25 music students, of whom (i) 15 were in the experimental group (with an average age of 24.20 years, average weight of 82.40 kg, and average height of 178.60 cm), and (ii) 10 were in the control group (with an average age of 24.60 years, average weight of 78.40 kg, and average height of 182.20 cm). All participants were enrolled in the second year of a master's degree program in Performing Arts. Standardized measures for evaluating posture (utilizing Klein and Thomas's method, as refined by Mayer) were conducted both before (Week 1, September 18) and after (Week 8, November 12) the intervention. The impact of the 8-week intervention program was assessed using the Wilcoxon Rank-Sum Test, Wilcoxon Signed-Rank Test, and Pearson's r. Results. Significant differences (p ˂ 0.05, ˂ 0.01) between 25 music students (M); in particular experimental group (n = 15) and control group (n = 10), were in 4 (80%) segments of body in post-test: (i) Head and neck; (ii) Abdomen and pelvis; (iii) Curvature of spine; (iiii) Shoulders and scapulas. Insignificant differences (p ˃ 0.05) between 25 music students (M) were in pre-test. Conclusions. Significant differences (p ˂ 0.05, ˂ 0.01) indicated the transformative effects in the experimental group's (n = 15) posture. This emphasizes the potential of the 8-week intervention program in promoting musculoskeletal health of music students. Therefore, additional research is necessary to investigate the lasting resilience (sustainability) of advantages and enhance the intervention plan in music education.Položka Harmonizing nature and tech: exploring the fusion of mobile technology in outdoor adventure(Mendelova univerzita v Brně, 2024) Baisová, Karin; Marko, Michal; Adamčák, Štefan; Ľuptáková, JanaMobile technology (tablets, smartphones) may provide students with access to educational resources (maps, navigation tools), enriching the outdoor adventure experience and facilitating the learning; therefore, the present study was aimed at exploring the fusion of mobile technology in outdoor adventure (in students). Instrument of survey (3 questions) was carried out 2 months (Jan. - Feb., 2024), through the sampling (purposive) of 1 624 (100%) students: (i) Male (846, 52.10 %); (ii) Female (778, 47.90%). Descriptive (percentage - %, arithmetic mean - x̄ ) and inferential (chi-square test - x2) statistics was used to evaluate the data. 62. 80% (1020) of students use mobile technology in outdoor adventure; in contrast to 30.48% (495) (not using) (p ˃ .05). 36.82% (598) of students use additional devices of mobile technology (mobile apps) in outdoor adventure (p ˂ .01). 8.78 % (142) of students (only) are aware of apps, aimed at discovering the natural attractions (p ˃ .05). Exploring the fusion of mobile technology (apps) in outdoor adventure is students may promote the learning (experiential), engagement and environmental awareness, making it an important aspect of educational and/or outdoor recreation programs.Položka Hod kriketovou loptičkou(Banská Bystrica : [Katedra telesnej výchovy a športu], 2023) Čillík, Ivan; Lednický, Anton; Doležajová, LadislavaAtletika nepatrí medzi najobľúbenejšie aktivity na hodinách telesnej a športovej výchovy na základných školách. Cieľom projektu je ukázať, že aj atletické pohybové činnosti sa dajú učiť zaujímavo a inovatívne, žiaci môžu získať k nej pozitívny vzťah a byť motivovaní mať radi. Výstupom projektu bude učebný program, ktorého obsahom budú: učebný text a viedonahrávky s ukážkami metodiky atletických pohybových činností inovatívnym prístupom. Mieru prínosu programu pre zvýšenie efektivity výučby atletiky ako aj zvýšenie motivácie u žiakov overíme niekoľkými výskumnými metódami. Jednou z hlavných bude metóda pedagogického experimentu, ako aj výskumné metódy realizované predovšetkým použitím merných prostriedkov ako sú: riadený rozhovor, či dotazník, na meranie miery motivácie žiakov a ich postojov.Položka Honotenie kvality spánku študentov akadémie policajného zboru(Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2024) Kozaňáková, Anna; Adamčák, Štefan; Marko, MichalSpánok je najprirodzenejším zdrojom obnovy a regenerácie fyzických aj psychických síl. V spánku strávime asi tretinu svojho života, čo predstavuje približne 25 rokov. Z týchto a mnohých ďalších dôvodov nie je nutné pripomínať, aký význam má spánok pre každú vekovú kategóriu. Cieľom nami realizovanej štúdie bolo analyzovať a zhodnotiť kvalitu spánku u vysokoškolských študentov Akadémie PZ v Bratislave. Výskumný súbor tvorilo celkom 395 respondentov (190 mužov a 205 žien) - študentov vysokoškolského kombinovaného štúdia. Na zber dát sme použili dotazník Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI). Výsledky sme analyzovali so zameraním na intersexuálne rozdiely, kvantifikovali ich pomocou percent i štatistickou analýzou pomocou χ2 testu na hladine p < 0,01 a p < 0,05. Subjektívna kvalita spánku u vysokoškolských študentov je hodnotená pomerne kladne a vykazuje pozitívny vzťah k zvládaniu každodenných aktivít. Z našich zistení vyplýva, že priemerná dĺžka spánku je u žien 6:23 hod. a u mužov 6:41 hod. Signifikantné rozdiely boli zistené v priemernom čase vstávania (p<0,01). Dobrú kvalitu spánku vykazuje 45,85% žien a 53,68% mužov, pričom závažné poruchy spánku boli zistené u 9,76% žien a 5,26% mužov.Položka Hudobno-pohybové a tanečné činnosti v praxi (Učebná pomôcka)(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Slováková, Michaela; Urban, MartinObsahom multimediálnej pomôcky sú prostriedky hudobno-pohybových a tanečných činností vhodných pre primárne vzdelávanie, podporujúce správne držanie tela a rozvíjanie všeobecnej pohybovej výkonnosti. Zahŕňa súbor jedenástich videozáznamov s metodickým materiálom v snahe prispieť k zefektívneniu edukácie na základných školách.Položka Inovatívne učebné materiály na vyučovanie snowboardingu na základných školách(Technická univerzita vo Zvolene, 2024) Michal, Jiří; Straňavská, StanislavaV štúdii sa autori zameriavajú na využívanie inovatívnych učebných materiálov pri vyučovaní snowboardingu na základných školách počas zimných lyžiarskych kurzov. Výskum sa realizoval na vzorke 528 učiteľov. V štúdií sa zameriavame na zastúpenie využitia a vyučovania snowboardingu počas zimných kurzov, ako aj skúsenosti učiteľov s využívaním metodických pomôcok na vyučovanie tohto druhu zimného športu. Zameriavame sa aj na požiadavky na inovatívne učebné pomôcky, ktoré napomáhajú pri zvyšovaní kvality vyučovacieho procesu v oblasti snowboardingu. Z hľadiska intersexuálnych rozdielov medzi učiteľmi a učiteľkami sme zistili štatisticky významný rozdiel v úrovni praktických zručností zo snowboardingu. Z výsledkov vyplýva, že ako u mladších tak aj u starších učiteľov je záujem najmä o učebné materiály, ktoré majú formu prezentácie prostredníctvom vizuálnych záznamov resp. videí, ktoré ukážu učiteľom presné vykonanie pohybu. Prezentované výsledky nášho šetrenia sú súčasťou výskumnej úlohy KEGA 032UMB- 4/2022: „Inovatívne učebné materiály pre učiteľov telesnej a športovej výchovy na základných školách so zameraním na zimné sezónne pohybové činnosti“.Položka Komparácia kondičnej prípravy profesionálnych a amatérskych golfistov(Technická univerzita vo Zvolene, 2024) Michal, Jiří; Bolčíková, AnikaCieľom výskumu bolo zistiť a následne analyzovať kondičnú prípravu profesionálnych (PRO) golfistov a amatérskych (AM) hráčov golfu. Do nášho výskumu sa zapojilo 60 PRO z 18 krajín a 87 AM prevažne zo Slovenka a Česka. Ako hlavnú výskumnú metódu sme použili neštandardizovaný online dotazník. Dotazník pozostával z 43 otázok rozdelených do štyroch sekcií. Odpovede sme zhromažďovali od konca júla 2024 do polovice septembra 2024. Výskumom sme zistili, že v skupine PRO golfistov, na rozdiel od AM hráčov golfu, je medzi tým, koľko času priemerne venujú kondičnej príprave za týždeň v súťažnom a nesúťažnom období štatisticky významný rozdiel.Položka Kyslík a krv v športovej príprave(Banská Bystrica : Slovenská asociácia kondičných trénerov, 2024) Pupiš, Martin (ed.); Pupišová, Zuzana (ed.)Športová príprava je v rámci Vied o športe považovaná za azda najdynamickejšiu oblasť, preto sme radi, že sa nám podarilo v rámci riešenia grantových úloh VEGA 1/0707/22 (Špecifiká variability hematologických ukazovateľov sledovaných v biologickom pase športovca) a VEGA 1/0547/22 (Využitie hypoxie a hyperoxie v športovej príprave) spojiť niektoré súvisiace oblasti, vďaka čomu sme mohli efektívnejšie využívať prostriedky, ak aj personálne zázemie oboch projektov. Tento zborník približuje výskumy na ktorých participovali riešitelia oboch grantových úloh, pričom na niektorých participovali aj študenti, čo vytváralo vďaka obom grantom zázemie na zapájanie študentských vedeckých síl, doktorandov, ako aj prípravu potenciálnych doktorandov, ktorí by mohli v budúcnosti rozvíjať oblasť vied o športe. Príspevky publikované v tomto zborníku nielen rozširujú aktuálne poznatky o interpretácii výsledkov v biologickom pase športovca, ale prinášajú aj nové poznatky o efektivite využívania hypoxie a hyperoxie v športovej príprave. Veríme, že prezentované výsledky pomôžu pri objektívnejšej interpretácii dát v biologickom pase športovca, ako aj pri optimalizácii využitia hypoxie a hyperoxie športovcov. Toto je určite v záujem všetkých ľudí, ktorí sa podieľajú na výkonnostnom a vrcholovom športe v Slovenskej republike, lebo nielen v kontexte výsledkov našich športovcov na tohtoročných Olympijských hrách v Paríži, ale aj v záujem napredovania slovenského športu je, aby každý športový odborník prispel svojim kúskom k tomu, aby mohli mať naši športovci nielen dobré podmienky na športovú prípravu, ale aby mohli využívať aj najaktuálnejšie poznatky, ktoré vedy o športe, ale aj veda ako taká ponúkajú.Položka Miera záujmu učiteľov telesnej a športovej výchovy na 2. stupni základných škôl o multimediálne knihy so zameraním na vyučovanie basketbalu a volejbalu(Technická univerzita vo Zvolene, 2024) Beťák, Boris; Izáková, Andrea; Opáth, Lukáš; Popelka, Jaroslav; Azor, Stanislav; Barthová, MartinaPríspevok prezentuje mieru záujmu učiteľov telesnej a športovej výchovy na 2. stupni základných škôl o multimediálne knihy so zameraním na vyučovanie športových hier basketbal a volejbal. Prieskumnú vzorku tvorilo 1168 učiteľov telesnej a športovej výchov (54,37 % mužov a 45,63 % žien), ktorí vyučovali na 2. stupni 635 základných škôl zo 47 okresov Slovenka. Prieskum prebiehal prostredníctvom neštandardizovaného 39 položkového dotazníka kombinovanou formou (osobne + elektronicky). Pri knihe zameranej na vyučovanie basketbalu (51,18 % mužov a 53,85 % žien) aj volejbalu (48,50 % mužov a 54,41 % žien) dominovala odpoveď, že by učitelia mali o ňu určite záujem. Sumárne vyjadrilo pozitívne stanovisko k učebnici so zameraním na basketbal ako aj na volejbal viac ako 80 % mužov a žien. Signifikantné rozdiely v odpovediach mužov a žien neboli zistené. Prieskum bol realizovaný v rámci grantovej úlohy KEGA č. 005UMB-4/2023.Položka Miesto hravých aktivít pri prekonávaní strachu vo vyučovaní zjazdového lyžovania v názoroch učiteľov nižšieho sekundárneho vzdelávania(VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2024) Adamčák, Štefan; Nemec, Miroslav; Kollár, Rastislav; Bujdoš, GabrielDownhill skiing evokes many emotions. In more experienced skiers, they manifest themselves primarily in a positive form, in beginners often in a negative form, in the form of apprehension or fear, mainly due to an unfamiliar way of moving - sliding and moving on skis. In the school environment, we encounter these phenomena quite often on ski training courses. The aim of the paper was to find out through a survey among teachers of lower secondary education (n=105), the fear and apprehension of pupils during ski courses, as well as the use of playful activities during their teaching. We analysed the results from the aspect of intersex differences using the chi-square test on the significance level of p<0.05, resp. p<0.01. We carried out the survey itself from January to March 2023. The results of our study showed that after the completion of ski course, the fear and anxiety of primary school pupils showed a clear trend of decrease. The use of games as one of the forms of warming up, practicing and perfecting selected elements of methodological series of skiing, but also at the end of daily job, is significantly (p<0.01) used to a greater extent by women. During the entire duration of the course, teachers make the most use of movement games of traditional nature - chases, relays, etc. therefore, we recommend that when teaching downhill skiing, movement games with the use of non-traditional aids (skis, poles, etc.) are included to a greater extent, but also games that require the cooperation of pupils, the so-called cooperative games. The results of our study also pointed to the fact that, according to teachers, students' fear of skiing is dominantly caused by an unfamiliar way of moving, when students lose their balance, which they cannot control (p<0.01).