01 Monografie

Trvalé URI pre túto kolekciu

Prehliadať

Posledné príspevky

Teraz sa zobrazuje 1 - 16 z 16
  • Položka
    Líderstvo v škole - prístupy, požiadavky, príprava
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Sollárová, Eva; Rovňanová, Lenka; Heinzová, Zuzana
    Líderstvo v edukácii sa stalo prioritnou témou vzdelávacej politiky na celom svete a školy 21. storočia sa definujú cez piliere silných lídrov, sebaistých učiteľov a inovatívnych prístupov (Schleicher, 2015/OECD). Vzhľadom na potreby a výzvy súvisiace s procesom transformácie školstva v Slovenskej republike tak ako sú deklarované v strategických materiáloch, reálna pripravenosť riadiacich pracovníkov a učiteľov nie je dostatočná. Jednou z kľúčových rovín je rovina lídrov v edukačnom prostredí - riadiacich pracovníkov aj učiteľov, Ich pripravenosť pre líderstvo v zmysle skvalitnenia vzdelávania a ovplyvňovania prostredia sa nerieši prvoplánovo a dostatočne, pričom požiadavky na ich kvality/kompetencie, nie sú teoreticky či empiricky podložené. Svetový trend - zahrnúť do procesov zlepšovania vzdelávania učiteľov ako edukačných lídrov nie je v rámci funkčného vzdelávania v SR riešený vôbec, sýtia ho neformálne združenia - Komenského inštitút (https://komenskehoinstitut.sk/) a Teach for Slovakia (https://teachforslovakia.sk/) v rámci neformálneho vzdelávania, ktoré majú obmedzené kapacity. Predkladaná publikácia je venovaná téme líderstva v škole, špecificky vymedzeniu jeho významu, kľúčových pojmov, vybraných modelov líderstva podporujúcich úspešné školy, koncepcií požiadaviek na lídrov vo forme profesijných štandardov a kompetencií, a tiež vzdelávaniu a podpore líderstva v škole.
  • Položka
    Pracovná záťaž a životná spokojnosť učiteľov v deskriptívnej analýze
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Kasáčová, Bronislava; Babiaková, Simoneta; Brozmanová, Monika
    Monografia je výsledkom tímového bádania zameraného na výskum subjektívne pociťovanej záťaže jednotlivými pracovnými činnosťami a ich životnej záťaže. Výskum bol realizovaný v rokoch 2023-2024 na vzorke 913 respondentov proporčne zastúpených z jednotlivých regiónov Slovenska. Zber dát sa uskutočnil elektronickou formou prostredníctvom dvojúrovňovej výskumnej batérie. Prvá časť sa orientovala na zisťovanie subjektívne pociťovanej záťaže pracovnými činnosťami a druhá časť sledovala výskumný cieľ: zistiť životnú spokojnosť podľa Fahrenberga et.al. Výsledky sú spracované na deskriptívnej úrovni a prinášajú reálny pohľad na sledované javy a ich analýzy. Vo vybraných aspektoch uvádzajú aj štatistické komparácie z hľadiska demografických premenných: sídlo školy a pracovné zaradenie (materská škola, 1.stupeň základnej školy) a funkčné pozície respondentov. Aktuálne zistenia o stave pracovnej záťaže a ich životnej spokojnosti sú dôležitým vedeckým zistením pre rozvoj súčasnej pedeutológie - teórie učiteľskej profesie, pre edukačnú realitu a manažmenty škôl a ich zriaďovateľov a v neposlednom rade aj pre exekutívnu sféru riadenia školstva. Špecifickým prínosom tohto výskumu je jeho zameranie na učiteľské profesie pre rané a elementárne vzdelávanie, čo je v rámci výskumov o učiteľoch najslabšie skúmaná sféra.
  • Položka
    Podmienky výchovy a vzdelávania dvojročných detí v materských školách. Informačný materiál
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Lipnická, Milena; Lynch, Zuzana; Švidraň Basarabová, Barbara
    Cieľom vytvorenia odbornej monografie bolo sprostredkovať učiteľom materských škôl a študentom učiteľstva pre materské školy informačný materiál, ktorý opisuje, objasňuje a zovšeobecňuje problematiku vymedzenú jej názvom. Aby bol dlhodobo aktuálny, vložili sme do neho poznanie z výskumov, teórií a publikovaných prác domácich a zahraničných autorov, s praktickými ukážkami, ktoré nepodliehajú zmenám a úpravám legislatívy, kurikúl a metodík predprimámeho vzdelávania. Majú dlhodobú hodnotovú a pedagogickú platnosť a použiteľnosť v materských školách. Môžu byť aplikované aj v zariadeniach pre deti do troch rokov veku. Informačný materiál môže prispieť ku skvalitneniu podmienok výchovy a vzdelávania detí v období batoľaťa aj v rodinnej výchove. Informačný materiál obsahuje šesť kapitol. Zamerané sú na vnútorné aj vonkajšie podmienky výchovy a vzdelávania dvojročných detí v materských školách. Každá kapitola je rozčlenená na témy a subtémy, ktoré špecifikujú poznanie tak, aby bolo čo najviac konkrétne a zmysluplné. Texty informačného materiálu majú štruktúru, ktorá vizuálne rozčleňuje poznanie. Cieľom grafických úprav bolo zaujať čitateľa, aj mu poskytnúť systematický a konštruktívny odborný výklad poznania.
  • Položka
    Models of Organizational Supervision – Research Reflections
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Vaska, Ladislav; Brozmanová-Gregorová, Alžbeta; Vrťová, Jana
    The scientific monograph of a research character extends the scientific (theoretical-research) platform with knowledge about organization supervision and models of organization supervision and thus creates a comprehensive concept of organization supervision. Based on the identified research findings, the aim was also to develop models of organization supervision that are realistically used in supervision practice, and then to conceptualize these findings for the field of supervision in social work. Based on the research conducted, the authors were able to create 4 models of organizational supervision: 1) Organizational supervision focused on evaluating the quality of Services 2) Organizational supervision as a guide in the process of change 3) Organizational supervision focused on the problém identified in the organization 4) Organizational supervision as a helping method in the development of the organization.
  • Položka
    Neformálne vzdelávanie a rozvoj kľúčových kompetencií študentov a študentiek vysokých škôl na Slovensku
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Šolcová, Jana; Nemcová, Lívia; Beran Sládkayová, Michaela
  • Položka
    Efektivita lídra v edukácii
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Pašková, Lucia; Sollárová, Eva
  • Položka
    Mnohoraké podoby inkluzívnej školy alebo Predstavy o inkluzívnom vzdelávaní na Slovensku
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Vančíková, Katarína; Basarabová, Barbara
    Vedecká monografia prezentuje výsledky originálneho výskumu, prostredníctvom ktorého výskumný tím zisťoval, aké predstavy o inkluzívnej škole cirkulujú v našom socio-kultúrnom priestore. S použitím Q metodológie bolo identifikovaných osem konceptov inkluzívnej školy, ktoré boli predstavené širšej vzorke aktérov vzdelávania (učiteľov, pedagogických asistentov a odborných zamestnancov) prostredníctvom on-line dotazníka. V monografii autorky prinášajú poznanie o tom, aké predstavy na Slovensku dominujú a ktoré sú, naopak, okrajové, ako aj to, či príslušnosť k profesii alebo typ pracoviska (špeciálne, bežné školy, poradenské zariadenia) ovplyvňujú spôsob ako aktéri vzdelávania uvažujú o vlastnostiach školy, ktorá má prívlastok inkluzívna.
  • Položka
    Ježiš – sapienciálne výroky
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Šoltésová, Viktória
    Cieľom práce je rozpoznanie sapienciálnych výrokov v Ježišovom učení analýzou relevantnej múdroslovnej literatúry, kánonických aj nekánonických zdrojov o živote a učení Ježiša Krista. Práca sa bude snažiť komparatívnou metódou zameranou na žáner múdroslovia v Starom zákone a prípadného múdroslovia v Novom zákone v Ježišových rečiach, odpovedať na otázky, ktoré prirodzene vyvstávajú pri štúdiu daných textov. Metódou biblickej exegézy analyzujeme vybrané Ježišove reči, ktoré môžu mať múdroslovný charakter. Komparatívny rozbor poukazuje na paralely v rôznych textoch príbuzného žánru a spôsob výkladu múdroslovia. Výsledkom výskumu by mala byť zbierka Ježišových múdroslovných výrokov tematicky rozdelených do kategórií.
  • Položka
    Tvorivá osobnosť lídra v edukácii
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2021) Pašková, Lucia; Kaliská, Lada; Sollárová, Eva
  • Položka
    Hodina života
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2020) Páleš, Marcel
  • Položka
    Tvorba a manažovanie projektov v pomáhajúcich profesiách
    (Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2007) Brozmanová-Gregorová, Alžbeta
  • Položka
    Tretí sektor a mimovládne organizácie
    (Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2009) Brozmanová-Gregorová, Alžbeta; Aldolfová, Ida; Hirt, Beata; Kunická, Jana; Pirošík, Vladimír; Štulajterová, Andrea; Vrbický, Ľuboš
  • Položka
    Sociálna práca a súčasnosť
    (Hertevig Forlag, 2016) Stachoň, Marek; Weihe, Hans-Jørgen Wallin
  • Položka
    Profesijné kompetencie sociálnych pracovníkov v kontexte intencionálnych a inštitucionálnych reflexií
    (Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, 2010) Hudecová, Anna; Jusko, Peter; Vavrinčíková, Alžbeta; Brozmanová-Gregorová, Alžbeta; Papšo, Peter; Tomčíková, Tatiana; Odlerová, Andrea
  • Položka
    Dobrovoľníctvo - keď pomoc baví a zábava pomáha
    (Úrad vlády Slovenskej republiky, Bratislava, 2011) Brozmanová-Gregorová, Alžbeta; Matulayová, Tatiana; Mračková, Alžbeta; Vavrinčíková, Lenka; Vlašičová, Jana
  • Položka
    Analýza dobrovoľníctva na Slovensku
    (Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, 2009) Brozmanová-Gregorová, Alžbeta