04 Učebnice a učebné texty

Trvalé URI pre túto kolekciu

Prehliadať

Posledné príspevky

Teraz sa zobrazuje 1 - 17 z 17
  • Položka
    Hravé výchovno-vzdelávacie činnosti s 2-ročnými deťmi v materských školách
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Lipnická, Milena
    Pedagogická publikácia je jedným z výstupov riešenia projektu KEGA s názvom Tvorba podporného materiálu pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných deti v materských školách (projekt £. 001UMB-4/2022). Hlavným zámerom projektu bolo vytvoriť podporný informačno-metodický materiál pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách na základe výskumu. Táto publikácia je metodický materiál. Cieľom vytvorenia publikácie bolo sprostredkovať pedagogickej verejnosti a študentom učiteľstva metodický materiál. Rozčlenený je do vzdelávacích oblasti, ktoré obsahujú kľúčové didakticko-metodické odporúčania a námety na hravé výchovno-vzdelávacie činnosti (HVVČ) s 2-ročnými deťmi v materských školách v súlade s ich vývinovými možnosťami a potrebami. Metodický materiál obsahuje didaktické a metodické aplikácie pedagogických a psychologických teórií a výskumov, ktoré obsahuje informačný materiál vytvorený tiež, ako jeden z výstupov tohto projektu. Používaný môže byť v materských školách aj v zariadeniach pre deti do troch rokov veku. Môže prispieť ku skvalitneniu podmienok výchovy a vzdelávania deti v období batoľaťa. Námety na hravé výchovno-vzdelávacie činnosti s 2-ročnými deťmi majú prispieť k učeniu sa detí praktickým spôsobilostiam dôležitým pre bežný život aj ďalšie vzdelávanie. Majú zároveň prispieť k zmysluplnému tráveniu času a k prežívaniu spokojnosti a radosti. Dôležitou podmienkou ich realizácie je dobrovoľné zapojenie sa dieťa do hravých činností na základe zaujímavej motivácie.
  • Položka
    Active Education in Older Adults with the Use of Smart Technologies
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Šolcová, Jana; Tokovská, Miroslava; Šeben Zaťková, Tímea; Doktorová, Dominika; Hosťovecký, Marián; Jurinová, Jana; Michvocíková, Veronika; Ölvecký, Miroslav; Siantová, Gabriela; Sirotová, Mariana; Šolcová, Jana (ed.); Tokovská, Miroslava (ed.); Šeben Zaťková, Tímea (ed.)
    This book is an open resource textbook with the title 'Active Education in Older Adults with the Use of Smart Technologies'. This book aims to provide an overview of 'smart active ageing' for future helping professionals, as well as experts in practice súch as educators for adults and older adults, social workers and healthcare workers, within public health areas. The ambition of the authors is to strengthen professional competencies in terms of identifying educational needs, planning, implementing, and evaluating the necessary support as part of the concept of smart active ageing. A theoretical-practical approach was applied when creating the text of this textbook. Chapters within the book contaín the theoretical starting points of the relevant issue. As the result of the International project BIN SGS02_2021_002 'University Enhancing the Smart Active Ageing', supported by Norway through Norway Grants, this university book was published to serve as an aid to helping professionals working with older adults in the field of education.
  • Položka
    Inkluzívny prístup k učeniu cudzích jazykov
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Vančíková, Katarína
    Vysokoškolská učebnica je určená pre študentov učiteľstva cudzích jazykov a študentov učiteľstva pre primárne vzdelávanie, ktorí sa špecializujú na učenie cudzích jazykov. Je odpoveďou na potreby školskej praxe, v ktorej stále viac rezonuje požiadavka akceptácie rozmanitosti vzdelávacích potrieb žiakov. Prináša odpovede na otázky ako učiť cudzí jazyk tak, aby boli naplnené princípy rovnosti šancí vo vzdelávaní a inklúzie. Ponúka priestor pre úvahy nad významom učenia sa cudzích jazykov v kontexte celostného rozvoja osobnosti každého žiaka či žiačky, bez ohľadu na jeho zdravotný stav či podmienky života.
  • Položka
    Európske priority vo vzdelávaní a starostlivosti v ranom detstve: Odraz v slovenských podmienkach
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Lynch, Zuzana; Švidraň Basarabová, Barbara; Lipnická, Milena
    Výskum preukázal priaznivé účinky služieb v systéme vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve na deti, rodiny a spoločnosť ako celok. Zistilo sa, že kvalita a dostupnosť týchto služieb sú rozhodujúce pre položenie základov úspešného vzdelávania detí a pre podporu ich sociálneho začlenenia v kontextoch rastúcej rozmanitosti (Bennett, 2012). Výhody investícií do kvalitného a dostupného vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve zdôrazňujú politiky na úrovni EÚ aj mimo nej. V máji 2011 Rada EÚ dospela k záveru, že hoci sa značná pozornosť venovala kvantite miest v zariadeniach pre deti, takisto je dôležitá vysoká kvalita vzdelávania a starostlivosti v nich (Rada Európskej únie EÚ, 2011). Skupina zástupcov 26 členských štátov EÚ vypracovala európsky rámec kvality vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve (European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, 2015). Zvýšenie kvality vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve vyžaduje koordinované úsilie prispôsobené jednotlivým systémom. „Európska komisia bude podporovať členské štáty pri určovaní účinných politických reforiem." Zamerané majú byť na dostupnosť kvalitných služieb, vzdelávacie programy, inovácie výučby, monitorovanie a hodnotenie, modernizáciu prístupov a prostredí aj zabezpečenie účasti detí v systéme vzdelávania a starostlivosti. „Predškolského vzdelávania by sa malo zúčastňovať aspoň 98 % detí vo veku od 3 let do veku zahájenia povinnej školskej dochádzky" (Európska komisia, 2020b, s. 13). Ambiciózne ciele predpokladajú používanie postupov a opatrení, ktoré budú špecifické a efektívne pre jednotlivé krajiny, ale budú nasledovať dohodnuté hodnoty a ciele na európskej úrovni. Obsahujú ich dokumenty prijaté hlavne v Európskej komisii. Obsah týchto dokumentov spolu s výsledkami výskumov bol kľúčový pre tvorbu danej vysokoškolskej učebnice. V tvorbe jej obsahu sme sa zamerali na systematických výklad najnovšieho poznania a súčasných priorít v oblasti vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve v Európskej Únii v piatich komponentoch: 1. dostupnosť služieb v ranom detstve, 2. kvalita pracovnej sily, 3. kurikulum 4. monitorovanie a evalvácia a 5. národné politiky a financovanie. V textoch je uvedené, ako sa európske priority v týchto komponentoch premietli do súčasného predprimárneho vzdelávania v Slovenskej republike. Poslednú kapitolu vysokoškolskej učebnice tvorí text, ktorý obsahovo spája kľúčové riešenia v súčasnosti a perspektívy rozvoja daných komponentov, ale iba v súčastiach, ktoré treba posunúť na kvalitatívne vyššiu úroveň v slovenskom predprimárnom vzdelávaní. Vysokoškolská učebnica bude slúžiť ako učebný zdroj pre študentov a študentky v zosúladenom bakalárskom študijnom programe Predškolská a elementárna pedagogika. Problematika ranej edukácie a starostlivosti je novou obsahovou súčasťou tohto štúdia. Preto bolo potrebné spracovať ju do študijných textov. Používaná bude vo viacerých predmetoch na argumentovanie hodnotových a didaktických východísk pedagogickej práce. Vysokoškolská učebnica obsahuje tiež informácie dôležité pre tvorbu podporných materiálov pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách v projekte KEGA č. 001UMB-4/2022 - Creation of supporting material for improving the conditions of education of 2-year-old children in kindergartens.
  • Položka
    Príprava učiteľky predprimárneho vzdelávania na profesiu – Aby práca nebola záťažou
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Babiaková, Simoneta; Cabanová, Mariana; Lynch, Zuzana
    Cieľom učebných textov je poskytnúť študentom vedomosti a rozvíjať zručnosti z oblasti pedeutológie a profesiografie. Sú v nich objasnené teoretické východiská, ponúknuté prehľadné schémy, aktivity a úlohy, ktoré majú ambíciu pomôcť študentom hlbšie preniknúť do študovanej problematiky. Cieľom predmetu - Profesijné činnosti 1 v bakalárskom študijnom programe Predškolská a elementárna pedagogika je nielen oboznámiť sa so súvisiacou teóriou a spoznať reálnu prax v predprimárnom vzdelávaní, ale vybudovať poznatkovú základňu pre uvedomelé reflektovanie skutočnosti.
  • Položka
    Aktívny učiteľ - učiace sa dieťa. Inšpirácie pre aktívne učenie
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Čiliaková, Ružena; Doušková, Alena
    Vysokoškolská učebnica rieši problematiku aktívneho procesu výučby ako základného prostriedku rozvoja osobnosti dieťaťa, pričom základným princípom vzdelávania je vlastná aktivita dieťaťa. Tá sa v procesoch výučby prejavuje iniciatívou, sebadôverou a dôverou, sebareflexiou pri poznávaní vlastných myšlienkových postupov. Ponúkame základné princípy aktívnej výučby a stratégie učenia sa, námety aktivít získavania, hodnotenia získaných informácií, spracovávania a využívania informácií v procesoch učenia sa. Učiteľ napomáha žiakovi učiť sa učiť tým, ako organizuje a riadi výučbu a aké stratégie používa. Pri učení sa žiaci používajú tie stratégie, ktoré poznajú, ktoré nadobudli v konkrétnych učebných činnostiach v škole alebo doma a tie, ktoré im najviac vyhovujú. Cieľom vysokoškolskej učebnice je inšpirovať, podnecovať k premýšľaniu, k chápaniu, k aktivite a k aplikovaniu princípov aktívneho učenia do procesov učenia v škole. Vysokoškolskú učebnicu tvoria témy. Témy sú vždy v úvode kapitoly, podkapitoly vysvetlené. Keďže základným princípom učenia sa je pre nás vlastná aktivita a angažovanosť, v publikácii je vždy priestor pre zamyslenie študenta, reflektujúce aktivity a úlohy. Pri písaní učebných textov sme sa inšpirovali najmä Pedagogikou Célestina Freineta
  • Položka
    Legislatívne a kurikulárne podmienky výchovy a vzdelávania v jasliach a materských školách (1948 – 2023)
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Lipnická, Milena
    Cieľom študijných textov bolo prezentovať legislatívne a kurikulárne východiská výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnili vývoj tohto procesu. Budú slúžiť ako zdroj informácií pre tvorbu podporných materiálov pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách (v projekte KEGA č. 001UMB- 4/2022), aj ako študijné materiály pre študentov a študentky v programe Predškolská a elementárna pedagogika. Problematika ranej edukácie a starostlivosti je novou obsahovou súčasťou tohto štúdia.
  • Položka
    Učenie o prírode a vede. Náčrt dimenzií učiva
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Trnka, Marian
    Publikácia predstavuje nový pohľad školy na prírodovedné vzdelávanie. Ide o pohľad, v ktorom toto vzdelávanie nie je o učení sa prírodovedných reálií, ale je procesom žiakovho spoznávania disku vedy. Tento pohľad je v texte odkrývaný postupne, cez predstavenie filozofických a psychologických vchodísk súčasnej didaktiky a cez odkrytie dvoch protichodných didaktických trendov: adademicky a konštruktivistický ladenej didaktiky. Ústrednou časťou textu je časť o vedecky ladenom kurikule, ktoré je autorom textu rámcované do štyroch dimenzií učiva prírodovedného vzdelávania. 
  • Položka
    Participatívne plánovanie a projektovanie
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Brozmanová-Gregorová, Alžbeta; Hrozenská, Martina
    Publikácia prezentuje vybrané východiská participatívnych prístupov uplatňovaných v kontexte sociálnej práce. Tie ďalej analyzuje v kontexte participatívneho plánovania a tvorby a manažmentu projektov. Zámerom vysokoškolských skrípt je zorientovať študentov a študentky v terminológii a postupoch využívaných v procese participatívneho plánovania a manažmentu projektov a zlepšiť ich zručnosti pri príprave, plánovaní a riadení projektov, ktoré by dokázali riešiť aktuálne potreby a výzvy rôznych cieľových skupín.
  • Položka
    Príprava vychovávateľky školského klubu detí na profesiu
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Gašparová, Miroslava; Babiaková, Simoneta
    Publikácia sa venuje sa teoretickej aj praktickej príprave študentov a študentiek na profesiu vychovávateľ vychovávateľka v ŠKD. Prezentuje prostredie ŠKD ako dôležité voľnočasové školské zariadenie pre deti, jeho špecifiká a celkovú organizáciu a riadenie rôznych výchovných situácií. Teoretické aspekty zamerania a cieľov výchovy v ŠKD dopĺňa problematika pedagogickej praxe. Venuje sa otázkam projektovania výchovných aktivít, výberu didaktických prostriedkov a všetkým praktickým aj organizačným prvkom, tvoriace ich budúce profesijné kompetencie. V učebných textoch nájdu študenti a študentky aj praktické námety aktivít niektorých tematických oblastí výchovy.
  • Položka
    Učíme zmysluplne v témach: Vysokoškolské učebné texty pre budúce učiteľky a učiteľov materských škôl
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Vančíková, Katarína; Babiaková, Simoneta; Dubovská, Miriam; Guffová, Daniela; Vančíková, Katarína
    Publikácia Učíme zmysluplne v témach je určená pre študentky a študentov učiteľstva pre predprimárne vzdelávanie. Ponúka hlbší vhľad do teoretických východísk projektovania výučby v materských školách založený na princípov humanistickej didaktiky. Obsahuje rozpracovanú ukážku integrovaného tematického edukačného projektu, ktorý poskytuje priestor pre didaktickú analýzu z pohľadu uplatňovania znakov zmysluplného učenia sa v MŠ.
  • Položka
    Príprava učiteľa primárneho vzdelávania na profesiu. Aby práca nebola záťažou
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Babiaková, Simoneta (ed.)
  • Položka
    Slovenský jazyk pre malých cudzincov – Krajina Hláskovo - metodické námety na učenie (sa) slovenčiny hrou
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Doušková, Alena; Kováčová Švecová, Zuzana
  • Položka
    Neformálne učenie (sa) dospelých
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Beran Sládkayová, Michaela
  • Položka
    Sociálne aspekty líderstva v edukácii
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2021) Vašašová, Zlata; Gurgová, Beata Žitniaková
  • Položka
    Sociálna kritika a sociálna práca
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2021) Stachoň, Marek; Vrťová, Jana
  • Položka
    Filozofovanie s deťmi
    (Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2020) Baďurová, Barbora; Stachoň, Marek