Pedagogická fakulta UMB
Trvalé URI pre túto komunitu
Prehliadať
Prehliadanie Pedagogická fakulta UMB podľa Názov
Teraz sa zobrazuje 1 - 20 z 33
Výsledky na stránku
Možnosti zoradenia
Položka Active Education in Older Adults with the Use of Smart Technologies(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Šolcová, Jana; Tokovská, Miroslava; Šeben Zaťková, Tímea; Doktorová, Dominika; Hosťovecký, Marián; Jurinová, Jana; Michvocíková, Veronika; Ölvecký, Miroslav; Siantová, Gabriela; Sirotová, Mariana; Šolcová, Jana (ed.); Tokovská, Miroslava (ed.); Šeben Zaťková, Tímea (ed.)This book is an open resource textbook with the title 'Active Education in Older Adults with the Use of Smart Technologies'. This book aims to provide an overview of 'smart active ageing' for future helping professionals, as well as experts in practice súch as educators for adults and older adults, social workers and healthcare workers, within public health areas. The ambition of the authors is to strengthen professional competencies in terms of identifying educational needs, planning, implementing, and evaluating the necessary support as part of the concept of smart active ageing. A theoretical-practical approach was applied when creating the text of this textbook. Chapters within the book contaín the theoretical starting points of the relevant issue. As the result of the International project BIN SGS02_2021_002 'University Enhancing the Smart Active Ageing', supported by Norway through Norway Grants, this university book was published to serve as an aid to helping professionals working with older adults in the field of education.Položka Aktívny učiteľ - učiace sa dieťa. Inšpirácie pre aktívne učenie(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Čiliaková, Ružena; Doušková, AlenaVysokoškolská učebnica rieši problematiku aktívneho procesu výučby ako základného prostriedku rozvoja osobnosti dieťaťa, pričom základným princípom vzdelávania je vlastná aktivita dieťaťa. Tá sa v procesoch výučby prejavuje iniciatívou, sebadôverou a dôverou, sebareflexiou pri poznávaní vlastných myšlienkových postupov. Ponúkame základné princípy aktívnej výučby a stratégie učenia sa, námety aktivít získavania, hodnotenia získaných informácií, spracovávania a využívania informácií v procesoch učenia sa. Učiteľ napomáha žiakovi učiť sa učiť tým, ako organizuje a riadi výučbu a aké stratégie používa. Pri učení sa žiaci používajú tie stratégie, ktoré poznajú, ktoré nadobudli v konkrétnych učebných činnostiach v škole alebo doma a tie, ktoré im najviac vyhovujú. Cieľom vysokoškolskej učebnice je inšpirovať, podnecovať k premýšľaniu, k chápaniu, k aktivite a k aplikovaniu princípov aktívneho učenia do procesov učenia v škole. Vysokoškolskú učebnicu tvoria témy. Témy sú vždy v úvode kapitoly, podkapitoly vysvetlené. Keďže základným princípom učenia sa je pre nás vlastná aktivita a angažovanosť, v publikácii je vždy priestor pre zamyslenie študenta, reflektujúce aktivity a úlohy. Pri písaní učebných textov sme sa inšpirovali najmä Pedagogikou Célestina FreinetaPoložka Analýza dobrovoľníctva na Slovensku(Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, 2009) Brozmanová-Gregorová, AlžbetaPoložka Dobrovoľníctvo - keď pomoc baví a zábava pomáha(Úrad vlády Slovenskej republiky, Bratislava, 2011) Brozmanová-Gregorová, Alžbeta; Matulayová, Tatiana; Mračková, Alžbeta; Vavrinčíková, Lenka; Vlašičová, JanaPoložka Efektivita lídra v edukácii(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Pašková, Lucia; Sollárová, EvaPoložka Európske priority vo vzdelávaní a starostlivosti v ranom detstve: Odraz v slovenských podmienkach(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Lynch, Zuzana; Švidraň Basarabová, Barbara; Lipnická, MilenaVýskum preukázal priaznivé účinky služieb v systéme vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve na deti, rodiny a spoločnosť ako celok. Zistilo sa, že kvalita a dostupnosť týchto služieb sú rozhodujúce pre položenie základov úspešného vzdelávania detí a pre podporu ich sociálneho začlenenia v kontextoch rastúcej rozmanitosti (Bennett, 2012). Výhody investícií do kvalitného a dostupného vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve zdôrazňujú politiky na úrovni EÚ aj mimo nej. V máji 2011 Rada EÚ dospela k záveru, že hoci sa značná pozornosť venovala kvantite miest v zariadeniach pre deti, takisto je dôležitá vysoká kvalita vzdelávania a starostlivosti v nich (Rada Európskej únie EÚ, 2011). Skupina zástupcov 26 členských štátov EÚ vypracovala európsky rámec kvality vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve (European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, 2015). Zvýšenie kvality vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve vyžaduje koordinované úsilie prispôsobené jednotlivým systémom. „Európska komisia bude podporovať členské štáty pri určovaní účinných politických reforiem." Zamerané majú byť na dostupnosť kvalitných služieb, vzdelávacie programy, inovácie výučby, monitorovanie a hodnotenie, modernizáciu prístupov a prostredí aj zabezpečenie účasti detí v systéme vzdelávania a starostlivosti. „Predškolského vzdelávania by sa malo zúčastňovať aspoň 98 % detí vo veku od 3 let do veku zahájenia povinnej školskej dochádzky" (Európska komisia, 2020b, s. 13). Ambiciózne ciele predpokladajú používanie postupov a opatrení, ktoré budú špecifické a efektívne pre jednotlivé krajiny, ale budú nasledovať dohodnuté hodnoty a ciele na európskej úrovni. Obsahujú ich dokumenty prijaté hlavne v Európskej komisii. Obsah týchto dokumentov spolu s výsledkami výskumov bol kľúčový pre tvorbu danej vysokoškolskej učebnice. V tvorbe jej obsahu sme sa zamerali na systematických výklad najnovšieho poznania a súčasných priorít v oblasti vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve v Európskej Únii v piatich komponentoch: 1. dostupnosť služieb v ranom detstve, 2. kvalita pracovnej sily, 3. kurikulum 4. monitorovanie a evalvácia a 5. národné politiky a financovanie. V textoch je uvedené, ako sa európske priority v týchto komponentoch premietli do súčasného predprimárneho vzdelávania v Slovenskej republike. Poslednú kapitolu vysokoškolskej učebnice tvorí text, ktorý obsahovo spája kľúčové riešenia v súčasnosti a perspektívy rozvoja daných komponentov, ale iba v súčastiach, ktoré treba posunúť na kvalitatívne vyššiu úroveň v slovenskom predprimárnom vzdelávaní. Vysokoškolská učebnica bude slúžiť ako učebný zdroj pre študentov a študentky v zosúladenom bakalárskom študijnom programe Predškolská a elementárna pedagogika. Problematika ranej edukácie a starostlivosti je novou obsahovou súčasťou tohto štúdia. Preto bolo potrebné spracovať ju do študijných textov. Používaná bude vo viacerých predmetoch na argumentovanie hodnotových a didaktických východísk pedagogickej práce. Vysokoškolská učebnica obsahuje tiež informácie dôležité pre tvorbu podporných materiálov pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách v projekte KEGA č. 001UMB-4/2022 - Creation of supporting material for improving the conditions of education of 2-year-old children in kindergartens.Položka Filozofovanie s deťmi(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2020) Baďurová, Barbora; Stachoň, MarekPoložka Filozofovanie s deťmi a mravný rozvoj žiaka – Zborník štúdií z vedeckého kolokvia(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Kaliský, Ján (ed.)Položka Hodina života(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2020) Páleš, MarcelPoložka Hravé výchovno-vzdelávacie činnosti s 2-ročnými deťmi v materských školách(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Lipnická, MilenaPedagogická publikácia je jedným z výstupov riešenia projektu KEGA s názvom Tvorba podporného materiálu pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných deti v materských školách (projekt £. 001UMB-4/2022). Hlavným zámerom projektu bolo vytvoriť podporný informačno-metodický materiál pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách na základe výskumu. Táto publikácia je metodický materiál. Cieľom vytvorenia publikácie bolo sprostredkovať pedagogickej verejnosti a študentom učiteľstva metodický materiál. Rozčlenený je do vzdelávacích oblasti, ktoré obsahujú kľúčové didakticko-metodické odporúčania a námety na hravé výchovno-vzdelávacie činnosti (HVVČ) s 2-ročnými deťmi v materských školách v súlade s ich vývinovými možnosťami a potrebami. Metodický materiál obsahuje didaktické a metodické aplikácie pedagogických a psychologických teórií a výskumov, ktoré obsahuje informačný materiál vytvorený tiež, ako jeden z výstupov tohto projektu. Používaný môže byť v materských školách aj v zariadeniach pre deti do troch rokov veku. Môže prispieť ku skvalitneniu podmienok výchovy a vzdelávania deti v období batoľaťa. Námety na hravé výchovno-vzdelávacie činnosti s 2-ročnými deťmi majú prispieť k učeniu sa detí praktickým spôsobilostiam dôležitým pre bežný život aj ďalšie vzdelávanie. Majú zároveň prispieť k zmysluplnému tráveniu času a k prežívaniu spokojnosti a radosti. Dôležitou podmienkou ich realizácie je dobrovoľné zapojenie sa dieťa do hravých činností na základe zaujímavej motivácie.Položka Inkluzívny prístup k učeniu cudzích jazykov(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Vančíková, KatarínaVysokoškolská učebnica je určená pre študentov učiteľstva cudzích jazykov a študentov učiteľstva pre primárne vzdelávanie, ktorí sa špecializujú na učenie cudzích jazykov. Je odpoveďou na potreby školskej praxe, v ktorej stále viac rezonuje požiadavka akceptácie rozmanitosti vzdelávacích potrieb žiakov. Prináša odpovede na otázky ako učiť cudzí jazyk tak, aby boli naplnené princípy rovnosti šancí vo vzdelávaní a inklúzie. Ponúka priestor pre úvahy nad významom učenia sa cudzích jazykov v kontexte celostného rozvoja osobnosti každého žiaka či žiačky, bez ohľadu na jeho zdravotný stav či podmienky života.Položka Inventár praktík správania sa lídra: Manuál a slovenské normy(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Kaliská, Lada; Heinzová, ZuzanaPoložka Ježiš – sapienciálne výroky(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Šoltésová, ViktóriaCieľom práce je rozpoznanie sapienciálnych výrokov v Ježišovom učení analýzou relevantnej múdroslovnej literatúry, kánonických aj nekánonických zdrojov o živote a učení Ježiša Krista. Práca sa bude snažiť komparatívnou metódou zameranou na žáner múdroslovia v Starom zákone a prípadného múdroslovia v Novom zákone v Ježišových rečiach, odpovedať na otázky, ktoré prirodzene vyvstávajú pri štúdiu daných textov. Metódou biblickej exegézy analyzujeme vybrané Ježišove reči, ktoré môžu mať múdroslovný charakter. Komparatívny rozbor poukazuje na paralely v rôznych textoch príbuzného žánru a spôsob výkladu múdroslovia. Výsledkom výskumu by mala byť zbierka Ježišových múdroslovných výrokov tematicky rozdelených do kategórií.Položka Legislatívne a kurikulárne podmienky výchovy a vzdelávania v jasliach a materských školách (1948 – 2023)(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Lipnická, MilenaCieľom študijných textov bolo prezentovať legislatívne a kurikulárne východiská výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnili vývoj tohto procesu. Budú slúžiť ako zdroj informácií pre tvorbu podporných materiálov pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách (v projekte KEGA č. 001UMB- 4/2022), aj ako študijné materiály pre študentov a študentky v programe Predškolská a elementárna pedagogika. Problematika ranej edukácie a starostlivosti je novou obsahovou súčasťou tohto štúdia.Položka Mnohoraké podoby inkluzívnej školy alebo Predstavy o inkluzívnom vzdelávaní na Slovensku(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Vančíková, Katarína; Basarabová, BarbaraVedecká monografia prezentuje výsledky originálneho výskumu, prostredníctvom ktorého výskumný tím zisťoval, aké predstavy o inkluzívnej škole cirkulujú v našom socio-kultúrnom priestore. S použitím Q metodológie bolo identifikovaných osem konceptov inkluzívnej školy, ktoré boli predstavené širšej vzorke aktérov vzdelávania (učiteľov, pedagogických asistentov a odborných zamestnancov) prostredníctvom on-line dotazníka. V monografii autorky prinášajú poznanie o tom, aké predstavy na Slovensku dominujú a ktoré sú, naopak, okrajové, ako aj to, či príslušnosť k profesii alebo typ pracoviska (špeciálne, bežné školy, poradenské zariadenia) ovplyvňujú spôsob ako aktéri vzdelávania uvažujú o vlastnostiach školy, ktorá má prívlastok inkluzívna.Položka Neformálne učenie (sa) dospelých(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Beran Sládkayová, MichaelaPoložka Neformálne vzdelávanie a rozvoj kľúčových kompetencií študentov a študentiek vysokých škôl na Slovensku(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Šolcová, Jana; Nemcová, Lívia; Beran Sládkayová, MichaelaPoložka Participatívne plánovanie a projektovanie(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Brozmanová-Gregorová, Alžbeta; Hrozenská, MartinaPublikácia prezentuje vybrané východiská participatívnych prístupov uplatňovaných v kontexte sociálnej práce. Tie ďalej analyzuje v kontexte participatívneho plánovania a tvorby a manažmentu projektov. Zámerom vysokoškolských skrípt je zorientovať študentov a študentky v terminológii a postupoch využívaných v procese participatívneho plánovania a manažmentu projektov a zlepšiť ich zručnosti pri príprave, plánovaní a riadení projektov, ktoré by dokázali riešiť aktuálne potreby a výzvy rôznych cieľových skupín.Položka Podmienky výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Lipnická, Milena (ed.)Príspevky domácich a zahraničných autorov sústredené v tomto zborníku pomôžu riešiteľom projektu KEGA č. 001UMB-4/2022 lepšie poznať problematiku podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách. Budú z nich vychádzať aj pri tvorbe dvoch odborných publikácií naplánovaných ako výstupy projektu. Určené sú pre pedagogickú prax aj učiteľskú prípravu, lebo problematika ranej edukácie a starostlivosti bola integrovaná do novo akreditovaného študijného programu Predškolská a elementárna pedagogička (Bc.). Obsah zborníka tvorí desať príspevkov, ktoré prezentujú výsledky vedecko-výskumnej činnosti autorov z akademického prostredia. Spracované sú v slovenskom, českom a anglickom jazyku, pričom autori zodpovedajú za jazykovú korektúru svojich textov. Vedeckú kvalitu textov posúdili dvaja recenzenti. Príspevky sú spracované vo vedeckom systéme publikovania (IMRaD). Prvý príspevok sprostredkoval súbor odkazov z diel Jána Amosa Komenského pre súčasnú predškolskú výchovu a vzdelávanie. Druhý príspevok priniesol prehľad zákonov a vyhlášok, programov a metodík výchovy a vzdelávania detí v jasliach a materských školách (1948 - 2023). Tretí príspevok porovnáva štatistické údaje týkajúce sa počtov detí do troch rokov veku v materských školách za ostatných 19 rokov. Štvrtý príspevok prezentuje poznanie o význame interakčných aktov pri socializácii a komunikácii detí vo veku od šiestich mesiacov do troch rokov. Piaty príspevok poskytuje výsledky výskumu postojov, ktoré zaujímajú českí respondenti rozdielnych generácií k pobytu dvojročných detí v materskej škole. Šiesty príspevok informuje o výsledkoch kvalitatívne orientovaného výskumu socio-emocionálneho vývinu dvojročných detí ako kľúčového aspektu ich vzdelávania v materskej škole. Siedmy príspevok analyzuje podmienky výchovy a vzdelávania detí pred začiatkom predškolského vzdelávania v Poľsku, ktoré zahŕňajú predovšetkým využívanie rôznych foriem starostlivosti o deti. Ôsmy príspevok je zameraný na problematiku starostlivosti a vzdelávania na stupni ISCED 010 v Poľsku, ukazuje právne aspekty platné v súčasnosti v Poľsku a objasňuje priebeh spolupráce medzi miestnymi orgánmi Krakova a univerzitou s cieľom zlepšiť kvalitu neverejných materských škôl. Deviaty príspevok predkladá výsledky pozorovania 2-ročných detí materských školách a desiaty zas opisuje špecifiká vývinu detí v ranom veku. Zborník obsahuje aj krátke vedecko-pedagogické charakteristiky autorov príspevkov so zameraním na predmetnú problematiku. Vydaním zborníka bude splnený jeden z cieľov projektu a potvrdený fakt, že projekt bol riešený vo vedecko-výskumnej rovine a v kooperácii viacerých odborníkov z domácej aj zahraničnej akademickej komunity.Položka Príprava učiteľa primárneho vzdelávania na profesiu. Aby práca nebola záťažou(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2022) Babiaková, Simoneta (ed.)