Pedagogická fakulta UMB
Trvalé URI pre túto komunitu
Prehliadať
Prehliadanie Pedagogická fakulta UMB podľa Názov
Teraz sa zobrazuje 1 - 20 z 61
Výsledky na stránku
Možnosti zoradenia
Položka Activating methods in prevention of online risky behaviour(Hradec Králové : Gaudeamus, 2025) Hrabovská, ZuzanaMore often occurring risky online behaviour of children and youth currently represents a severe problem manifesting in excessive usage of the internet, cyberbullying, risky online sexual behaviour and many other negative manifestations. Schools play an important role in the process of solving this issue. By their competent influence, they ensure not only educational but also primary and secondary preventive process. The usage of suitable didactic methods enabling the active involvement of pupils in preventive educational process have appeared highly effective in eliminating risky online behaviour. The aim of this theoretical study is to approach the problem of risky online behaviour of children and youth, to reflect on current prevention in schools and to point out the possibilities of implementing activating didactic methods in the preventive-educational process of schools.Položka Active Education in Older Adults with the Use of Smart Technologies(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Šolcová, Jana; Tokovská, Miroslava; Šeben Zaťková, Tímea; Doktorová, Dominika; Hosťovecký, Marián; Jurinová, Jana; Michvocíková, Veronika; Ölvecký, Miroslav; Siantová, Gabriela; Sirotová, Mariana; Šolcová, Jana (ed.); Tokovská, Miroslava (ed.); Šeben Zaťková, Tímea (ed.)This book is an open resource textbook with the title 'Active Education in Older Adults with the Use of Smart Technologies'. This book aims to provide an overview of 'smart active ageing' for future helping professionals, as well as experts in practice súch as educators for adults and older adults, social workers and healthcare workers, within public health areas. The ambition of the authors is to strengthen professional competencies in terms of identifying educational needs, planning, implementing, and evaluating the necessary support as part of the concept of smart active ageing. A theoretical-practical approach was applied when creating the text of this textbook. Chapters within the book contaín the theoretical starting points of the relevant issue. As the result of the International project BIN SGS02_2021_002 'University Enhancing the Smart Active Ageing', supported by Norway through Norway Grants, this university book was published to serve as an aid to helping professionals working with older adults in the field of education.Položka Aktivizačné metódy v praxi sociálnych pracovníčok a pracovníkov: Aktuálne trendy a inovácie v sociálnej práci(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Šolcová, Jana; Kurčíková, Katarína; Sivok, Roland; Tokovská, MiroslavaVysokoškolská učebnica reflektuje na aktuálne potreby a zameriava sa na systematické spracovanie aktivizačných metód a terapeutických prístupov v kontexte sociálnej práce. Cieľom je poskytnúť študentom a študentkám sociálnej práce, ako aj odborníkom z praxe, komplexný teoreticko- metodologický rámec pre pochopenie a implementáciu aktivizačných prístupov v praxi. Osobitný dôraz kladieme na prepojenie teoretických východísk s praktickou aplikáciou, pričom zdôrazňujeme význam individuálneho prístupu a rešpektovania špecifických potrieb každého prijímateľa sociálnych služieb. Prostredníctvom detailne rozpracovaných metodických postupov a kazuistík poskytujeme konkrétne nástroje pre efektívnu implementáciu aktivizačných a terapeutických metód v praxi. Špecifickým prínosom učebnice je jej interdisciplinárny charakter, ktorý integruje najnovšie poznatky z oblasti sociálnej práce, psychológie, pedagogiky, zdravotníckych vied ako aj ďalších príbuzných vedných disciplín.Položka Aktívny učiteľ - učiace sa dieťa. Inšpirácie pre aktívne učenie(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Čiliaková, Ružena; Doušková, AlenaVysokoškolská učebnica rieši problematiku aktívneho procesu výučby ako základného prostriedku rozvoja osobnosti dieťaťa, pričom základným princípom vzdelávania je vlastná aktivita dieťaťa. Tá sa v procesoch výučby prejavuje iniciatívou, sebadôverou a dôverou, sebareflexiou pri poznávaní vlastných myšlienkových postupov. Ponúkame základné princípy aktívnej výučby a stratégie učenia sa, námety aktivít získavania, hodnotenia získaných informácií, spracovávania a využívania informácií v procesoch učenia sa. Učiteľ napomáha žiakovi učiť sa učiť tým, ako organizuje a riadi výučbu a aké stratégie používa. Pri učení sa žiaci používajú tie stratégie, ktoré poznajú, ktoré nadobudli v konkrétnych učebných činnostiach v škole alebo doma a tie, ktoré im najviac vyhovujú. Cieľom vysokoškolskej učebnice je inšpirovať, podnecovať k premýšľaniu, k chápaniu, k aktivite a k aplikovaniu princípov aktívneho učenia do procesov učenia v škole. Vysokoškolskú učebnicu tvoria témy. Témy sú vždy v úvode kapitoly, podkapitoly vysvetlené. Keďže základným princípom učenia sa je pre nás vlastná aktivita a angažovanosť, v publikácii je vždy priestor pre zamyslenie študenta, reflektujúce aktivity a úlohy. Pri písaní učebných textov sme sa inšpirovali najmä Pedagogikou Célestina FreinetaPoložka Analýza dobrovoľníctva na Slovensku(Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, 2009) Brozmanová-Gregorová, AlžbetaPoložka Digital technology: threat or opportunity for Slovak libraries?(Hradec Králové : Gaudeamus, 2025) Babjaková, IvetaOur contribution addresses the impact of social paradigm on education. We outline the effect of digital technologies on the work of librarians in Slovak libraries, with insights on international cooperation, as well as the influence of new technologies on services provided by libraries in the field of education. The core of our contribution deals with the analysis and conceptualization of the theoretical framework, background and trends in non-formal learning. We list specific examples of practice in Slovak libraries. As a result, our work provides a partial overview of the current situation concerning non-formal learning in libraries in Slovakia with an emphasis on digital technologies.Položka Dobrovoľníctvo - keď pomoc baví a zábava pomáha(Úrad vlády Slovenskej republiky, Bratislava, 2011) Brozmanová-Gregorová, Alžbeta; Matulayová, Tatiana; Mračková, Alžbeta; Vavrinčíková, Lenka; Vlašičová, JanaPoložka E-Service-learning guideline for community partners(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Brozmanová-Gregorová, Alžbeta; Javorčíková, Jana; Strnádová, Petra; Lipnická, Milena; Culcasi, Irene; Cinque, Maria; Furino, Valentina; Preradovic, Nives Mikelic; Lauc, Tomislava; Lopina, Vjera; Polewczyk, Irena; Kozubek, Mariola; Ecler-Nocoń, BeataThis manual is dedicated to the community partners involved or planning to be involved in the e-Service-learning (e-SL) projects. It should improve understanding of e-SL and prepare community partners for participation in the mutual beneficiary partnership in e-SL projects with university students and teachers.Položka Efektivita lídra v edukácii(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Pašková, Lucia; Sollárová, EvaPoložka Emočná regulácia a flexibilita v psychopatológii a psychickej pohode(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Pilárik, Ľubor; Heinzová, Zuzana; Galasová, Miroslava; Kaliská, Lada; Baláž Ďurechová, Anna; Slovíková, Kristína; Virostková Nábělková, Eva; Ladecký, Jakub; Bartošíková, PaulínaV publikácii sa prelínajú témy sledujúce emočnú reguláciu v súvislostiach so psychopatológiou, zvládaním, emočnou inteligenciou, socializáciou emócií či psychickou pohodou, s témami, ktoré sa viac koncentrujú na tvorbu a overovanie existujúcich či nových nástrojov na meranie emočnej flexibility. Špecifické postavenie má posledná kapitola, v ktorej je predstavený novovytváraný autorský test riešiteľov projektu zameraný na meranie flexibility stratégií regulácie emócií nesúci názov Situačný test emočnej flexibility (STEF.02).Položka Európske priority vo vzdelávaní a starostlivosti v ranom detstve: Odraz v slovenských podmienkach(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Lynch, Zuzana; Švidraň Basarabová, Barbara; Lipnická, MilenaVýskum preukázal priaznivé účinky služieb v systéme vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve na deti, rodiny a spoločnosť ako celok. Zistilo sa, že kvalita a dostupnosť týchto služieb sú rozhodujúce pre položenie základov úspešného vzdelávania detí a pre podporu ich sociálneho začlenenia v kontextoch rastúcej rozmanitosti (Bennett, 2012). Výhody investícií do kvalitného a dostupného vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve zdôrazňujú politiky na úrovni EÚ aj mimo nej. V máji 2011 Rada EÚ dospela k záveru, že hoci sa značná pozornosť venovala kvantite miest v zariadeniach pre deti, takisto je dôležitá vysoká kvalita vzdelávania a starostlivosti v nich (Rada Európskej únie EÚ, 2011). Skupina zástupcov 26 členských štátov EÚ vypracovala európsky rámec kvality vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve (European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, 2015). Zvýšenie kvality vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve vyžaduje koordinované úsilie prispôsobené jednotlivým systémom. „Európska komisia bude podporovať členské štáty pri určovaní účinných politických reforiem." Zamerané majú byť na dostupnosť kvalitných služieb, vzdelávacie programy, inovácie výučby, monitorovanie a hodnotenie, modernizáciu prístupov a prostredí aj zabezpečenie účasti detí v systéme vzdelávania a starostlivosti. „Predškolského vzdelávania by sa malo zúčastňovať aspoň 98 % detí vo veku od 3 let do veku zahájenia povinnej školskej dochádzky" (Európska komisia, 2020b, s. 13). Ambiciózne ciele predpokladajú používanie postupov a opatrení, ktoré budú špecifické a efektívne pre jednotlivé krajiny, ale budú nasledovať dohodnuté hodnoty a ciele na európskej úrovni. Obsahujú ich dokumenty prijaté hlavne v Európskej komisii. Obsah týchto dokumentov spolu s výsledkami výskumov bol kľúčový pre tvorbu danej vysokoškolskej učebnice. V tvorbe jej obsahu sme sa zamerali na systematických výklad najnovšieho poznania a súčasných priorít v oblasti vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve v Európskej Únii v piatich komponentoch: 1. dostupnosť služieb v ranom detstve, 2. kvalita pracovnej sily, 3. kurikulum 4. monitorovanie a evalvácia a 5. národné politiky a financovanie. V textoch je uvedené, ako sa európske priority v týchto komponentoch premietli do súčasného predprimárneho vzdelávania v Slovenskej republike. Poslednú kapitolu vysokoškolskej učebnice tvorí text, ktorý obsahovo spája kľúčové riešenia v súčasnosti a perspektívy rozvoja daných komponentov, ale iba v súčastiach, ktoré treba posunúť na kvalitatívne vyššiu úroveň v slovenskom predprimárnom vzdelávaní. Vysokoškolská učebnica bude slúžiť ako učebný zdroj pre študentov a študentky v zosúladenom bakalárskom študijnom programe Predškolská a elementárna pedagogika. Problematika ranej edukácie a starostlivosti je novou obsahovou súčasťou tohto štúdia. Preto bolo potrebné spracovať ju do študijných textov. Používaná bude vo viacerých predmetoch na argumentovanie hodnotových a didaktických východísk pedagogickej práce. Vysokoškolská učebnica obsahuje tiež informácie dôležité pre tvorbu podporných materiálov pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách v projekte KEGA č. 001UMB-4/2022 - Creation of supporting material for improving the conditions of education of 2-year-old children in kindergartens.Položka Evaluation methodology and materials for the assessment and communication of the e-service-learning community impact(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Brozmanová-Gregorová, Alžbeta; Javorčíková, Jana; Strnádová, Petra; Lipnická, Milena; Culcasi, Irene; Cinque, Maria; Furino, Valentina; Preradovic, Nives Mikelic; Lauc, Tomislava; Lopina, Vjera; Polewczyk, Irena; Kozubek, Mariola; Ecler-Nocoń, BeataThe manual is designed to help university teachers develop the plan most suited to their needs. The guide is structured into three main sections: one focuses on evaluating and assessing the impact of SL and e-SL on the community and broader society, and the second on how to communicate this impact to raise public awareness of service-learning's value to the communities and society; the last part is offering a selection of concrete tools that can help you measure the service-learning community impactPoložka Filozofovanie s deťmi(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2020) Baďurová, Barbora; Stachoň, MarekPoložka Filozofovanie s deťmi a mravný rozvoj žiaka – Zborník štúdií z vedeckého kolokvia(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2023) Kaliský, Ján (ed.)Položka Hodina života(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2020) Páleš, MarcelPoložka Hravé výchovno-vzdelávacie činnosti s 2-ročnými deťmi v materských školách(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Lipnická, MilenaPedagogická publikácia je jedným z výstupov riešenia projektu KEGA s názvom Tvorba podporného materiálu pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných deti v materských školách (projekt £. 001UMB-4/2022). Hlavným zámerom projektu bolo vytvoriť podporný informačno-metodický materiál pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách na základe výskumu. Táto publikácia je metodický materiál. Cieľom vytvorenia publikácie bolo sprostredkovať pedagogickej verejnosti a študentom učiteľstva metodický materiál. Rozčlenený je do vzdelávacích oblasti, ktoré obsahujú kľúčové didakticko-metodické odporúčania a námety na hravé výchovno-vzdelávacie činnosti (HVVČ) s 2-ročnými deťmi v materských školách v súlade s ich vývinovými možnosťami a potrebami. Metodický materiál obsahuje didaktické a metodické aplikácie pedagogických a psychologických teórií a výskumov, ktoré obsahuje informačný materiál vytvorený tiež, ako jeden z výstupov tohto projektu. Používaný môže byť v materských školách aj v zariadeniach pre deti do troch rokov veku. Môže prispieť ku skvalitneniu podmienok výchovy a vzdelávania deti v období batoľaťa. Námety na hravé výchovno-vzdelávacie činnosti s 2-ročnými deťmi majú prispieť k učeniu sa detí praktickým spôsobilostiam dôležitým pre bežný život aj ďalšie vzdelávanie. Majú zároveň prispieť k zmysluplnému tráveniu času a k prežívaniu spokojnosti a radosti. Dôležitou podmienkou ich realizácie je dobrovoľné zapojenie sa dieťa do hravých činností na základe zaujímavej motivácie.Položka Hybrid social hackathon with university students in international settings : guide for organising the event(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Brozmanová-Gregorová, Alžbeta; Heinzová, Zuzana; Marčeková, Radka; Saktorová, Ľubica; Šimočková, Ivana; Šolcová, JanaThis manual was created as part of the Erasmus+ project Service-Learning as a pedagogy to promote inclusion, diversity and digital empowerment, or SLIDE. It is the guide for the organizing the hybrid social hackathon with university students in international settings.Položka Inkluzívny prístup k učeniu cudzích jazykov(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Vančíková, KatarínaVysokoškolská učebnica je určená pre študentov učiteľstva cudzích jazykov a študentov učiteľstva pre primárne vzdelávanie, ktorí sa špecializujú na učenie cudzích jazykov. Je odpoveďou na potreby školskej praxe, v ktorej stále viac rezonuje požiadavka akceptácie rozmanitosti vzdelávacích potrieb žiakov. Prináša odpovede na otázky ako učiť cudzí jazyk tak, aby boli naplnené princípy rovnosti šancí vo vzdelávaní a inklúzie. Ponúka priestor pre úvahy nad významom učenia sa cudzích jazykov v kontexte celostného rozvoja osobnosti každého žiaka či žiačky, bez ohľadu na jeho zdravotný stav či podmienky života.Položka Innovation in pre-primary education(Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2024) Lipnická, Milena (ed.); Fodorová, Karin (ed.)Položka Integration instead of ghettoisation : integrating refugees with the local communities(Abingdon : Routledge, 2025) Brozmanová Gregorová, Alžbeta; Šolcová, JanaIntegration, which refers to migration, is a process in which differences between migrants and the rest of society are eliminated to a certain extent. This process is by no means one-way. On the contrary, it is multidimensional and includes all actors. All local actors can be involved in community protection – refugees, local and state institutions, non-profit and community organisations, and volunteers. Their common goal is to ensure respect for human and refugee rights and refugees’ access to information and services, significantly strengthening their self-sufficiency and independence. The involvement of Ukrainian people already living in the countries is crucial for the integration process. For many people from Ukraine, social networks play a crucial role in getting and keeping in touch with others. The chapter analyses the integration of Ukrainian refugees with local communities, preventing their closure in their milieu and encouraging their participation in the life of local communities. It explores the involvement of local organisations and pre-war migrants in pro-integration and support initiatives. It also focuses on initiatives based on community work as a model for integrating Ukrainian refugees in V4 countries.